Valborgstalet för er som missade!

Här kommer våren, det har jag lärt mig!(ni som hörde talet live ni märker att jag ändrade lite under tidens gång)

 

Så glad såg jag alltså ut men det var med spända skinkor jag stod där!


Vintern har rasat ut, nåja, påsken tagit slut och nu efter gårdagen och dagen så står våren nu här och väntar. Lite lockande, lekande, engagerande men ibland tvekande. Hon står vid dörren, gläntar.....

 

Det känns bra att få vara här med er och inleda den här kvällen! Elden som ska tändas. Elden som symboliserar värme, ljus eller som jag alltid brukar säga hemma, finns det en eld finns det ett hem. Elden symboliserar idag att vi lämnat snö, kyla, mörker för en ljusare tid, ett ljusare Robertsfors. En fin tradition och traditioner ska vi värna om. Traditioner ger stabilitet och trygghet i en orolig värld. Vi ska vara rädda om varandra!

 


 

Robertsfors har alltid haft en plats i mitt hjärta. När jag var ung, eller yngre än idag, så var Robban en ganska kul plats att växa upp på, man köpte lösviktsgodis av Dagny på kiosken, man såg Conny lägga varv på varv med Volvon runt Robertsfors, en dag kom det något som hette moviebox och video på Grillhörnan, då kunde man helt plötsligt se film när man ville. Jag sprang över till Malmens och knackade på när vi skulle hitta på något, ville man köra in till stan så tankade man tre knövliga tio-sedlar i automaten på OK och hade en hel kväll! Fantastiskt och förunderligt hur det har förändrats. Idag är det annorlunda men vissa saker består.....



Det jag kan se idag som jag vill beröra när jag nu har chansen att stå här och tala till er är alla människor som bara fanns där. Alla ideellt arbetande personer som följde oss barn och unga, skapade aktiviteter och guldkorn.



RIK och Sikeå SK de två största klubbarna med härligt go i och ledare som lät oss barn växa som individer. Många jobbade mycket ideellt och utan tanke på egen vinning. Idag har vi också fantastiskt många som gör mycket i de ideella föreningarna som gör att det händer saker i Robertsfors och att vi utvecklas. Igår spelade Sikeå SK kval, ett kval där allt ställdes på sin spets – förlust divison 3 nästa år – seger division 2 nästa säsong. Precis så spännande som idrott ska vara. Med 5 minuter kvar av matchen stod det 25 – 26 till Enköping, många tvivalde och det hördes peppande skrik från läktaren. Våra Robertsforskillar knöt näven i fickan. Tunge Christoffer Gustavsson från Djäkneboda kvitterade till 26-26, starke Anton Bygdemark, Bygdeå, gjorde 27 – 26 och vår egen Jimmy Johansson Robertsfors, kontrade in 28 – 26. Kommunvaktmästare Peter Hansson gör två viktiga räddningar och Sikeå är kvar i division 2 även nästa år. Det om något kallar jag Robertsforsanda. RIK har precis börjat säsongen härligt. Förlorade endast en match förra året och kommer att gå upp i division 2 i år! 7-mila – succen! Robertsfors Musiksällskap som har spelat för fulla hus och gjort att vi stolt kan klappa oss för bröstet och säga: proffs! Tror ni parken här nere hade funnits utan samhällsrådet? Knappast!

 

Att sätta upp ett mål är inte svårt, att sträva hårt tillsammans mot ett mål är magiskt! Låt oss tillsammans kriga för att nå vårt mål. Att vara stark är inte att alltid vinna, att alltid hoppa högst, att vara stark är inte att aldrig falla utan att alltid alltid ta sig upp igen efter varje fall och kriga vidare!



Min pappa jobbade jättemycket ideellt, vi satt på torsdagar och sålde freeplay på bingon och efteråt fick alla dela på korven som var kvar och räkna alla pengar som kommit in. Det arrangerades SM i orientering 1981 och fast jag bara var 6-år hängde jag med på en massa tråkiga möten och såg pappa, Lars-Erik Nilsson, Mats Karlsson, Sten Hellgren, Ingemar Åhman m fl gamla gubbar skriva in Robertsfors på kartan. Dom var väl i min ålder, 36 då.......

 

Robertsfors kommun får ibland lite extra skit och det raljeras över slogan Bästa kommun. Men vi är bäst i mycket, vi har garanterat Sveriges bästa musikskola 55 år nästa år, Sveriges i särklass tryggaste samhället och jag slår mig för bröstet och säger att vi har: Sveriges bästa föreningsliv.

 

Dessa personer föreningar som lyfter samhället och ger det det lilla extra ska vi ta vara på och stötta och ni som inte engagerar er idag, ge ett ”vårlöfte” att ta tag i livet och engagera dig du med i vårt lilla vackra samhälle. Det finns en förening för varje dröm och finns det ingen så starta något som du kan vara stolt över. Var med och ge våra barn och unga sunda värderingar och framtidstro, och faller någon hjälp den personen upp och kriga tillsammans vidare! Då kommer vi att blomstra och bli ännu starkare.


Idag läste jag på VK.se hur mkt gnäll det finns. Sluta med det ni som håller på. Lyft istället och var stolta över det vi har och hjälp till att göra det ännu bättre. Kommunen det är vi alla!

 

Tack till alla som lyssnat och ni vet det gamla bruksarordspråket:



När isen går på Rickleån – då är det vår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback